becca8807

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Rebecca - 10 augusti 2011 22:09

Puh ! Nu är jag helt slut!

Har haft fullt upp med förberedelser till edwins 30års fika på fredag.

Min "lilla" älskling blir 30år imorgon så på fredag blir det fullt hus här hemma.

 

Idag har jag bakat för fullt o Angelica (syster) har varit här o gjort tårtbottnar till tårtan hon ska göra till fredag, en schwarzwald tårta blir det, ska bli spännande o se resultatet! =)

Jag själv har stått o knådat ihop banan muffins, havre bollar & en apelsin-kladdkaka, (som enligt ankan var så god så att ja till o med fått en beställning på en sån till Hugos kommande dop haha). Nu är det KNÖK FULLT i kylen. Förstår inte hur allt kommande ska få plats, imorgon ska det in en tårta o typ 4-5 pajer så får se hur det problemet löses? Grannen kanske? :P

 

För er som känner er sugna på o testa på o göra en tårta så är receptet här!

Antal portioner: 10

Ingredienser

2 1/2 dl sötmandel
4 äggvitor
2 1/2 dl florsocker
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
1 äggvita
150 g mörk choklad
kakaopulver

 

Gör så här

1. Tårtbottnar: Rita upp tre cirklar på bakplåtspapper. Cirklarna ska vara 24 cm i diameter. Pensla cirklarna med neutral olja. Mal mandeln. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner florsocker och mandel. Fördela smeten på bottnarna och bred ut den i ett jämnt lager. Grädda bottnarna mitt i ugnen i 150° i 15 minuter. Lossa bottnarna när de svalnat något.

2. Chokladplattor: Smält chokladen. Bred ut den tunt på bakplåtspapper. Skär sneda rutor innan chokladen stelnat helt. Förvara svalt tills tårtan ska garneras.

3. Fyllning: Vispa grädde, vaniljsocker och äggvita till skum.

4. Lägg ihop bottnarna med drygt hälften av grädden. Bred resten av grädden ovanpå och på kanterna. Dekorera med chokladplattorna och sikta över kakaopulver.

 

Nu ska jag ta mig ett glas jordgubbs bubbel o bara njuta!

Tjingeling

Presentation


Här har ni en go och glad tvåbarnsmamma med mina små troll Wayne 2012 och Joeline 2014

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards